Επειδή οι πόλεμοι αρχίζουν στο νου των ανθρώπων,
γι’ αυτό στο νου των
ανθρώπων πρέπει να οικοδομήσουμε
την προστασία της
Ειρήνης
(Ιδρυτική Πράξη της UNESCO, 1945)
Την Τρίτη 8/3/2022 οι μαθητές του Μανουσάειου (1ου) ΕΠΑ.Λ.
Δεσκάτης πραγματοποίησαν με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών του σχολείου βιωματική
Δράση σχετικά με τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Στα πλαίσια της δράσης αυτής σχημάτισαν στο προαύλιο του σχολείου το
σύμβολο της ειρήνης και τις λέξεις NO WAR με τα σώματά τους
Δυστυχώς ο πόλεμος επέστρεψε
στην Ευρώπη με την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Ο πόλεμος συνιστά μια κατά
μέτωπο επίθεση στις αξίες μας, τις ελπίδες μας και τα όνειρά μας για τη ζωή. Οι
πληροφορίες που λαμβάνουμε τις τελευταίες ημέρες είναι πρωτόγνωρες και σκληρές
για όλους μας.
Τα παιδιά είναι εκτεθειμένα σε εικόνες, σχεδόν σε πραγματικό χρόνο,
χωρίς κανένα φίλτρο
στα συμβάντα του πολέμου και - ιδιαίτερα τα μικρότερα σε ηλικία - δεν
αντιλαμβάνονται τον πόλεμο όπως οι μεγάλοι. Συχνά συσχετίζουν με τον εαυτό τους
και την οικογένειά τους ό,τι βλέπουν και ακούν, με αποτέλεσμα να ανησυχούν για
τη δική τους ασφάλεια, να νιώθουν άγχος και φόβο.
Στα
πλαίσια της Δράσης:
Συζητήσαμε
με τους μαθητές και τις μαθήτριές μας
Εμείς, ως εκπαιδευτικοί, υποστηρίξαμε, από τον δικό μας ρόλο, τους μαθητές και τις μαθήτριές μας, αξιοποιώντας εκπαιδευτικό υλικό και διδακτικές πρακτικές, με στόχο να τους βοηθήσουμε να εκφράσουν τους προβληματισμούς τους για το θέμα του πολέμου. Είναι σημαντικό να αποδεχτούμε τις βαθύτερες ανησυχίες των μαθητών και τωνμαθητριών μας και να συζητήσουμε μαζί τους με ειλικρίνεια και λόγια προσαρμοσμένα στην ηλικία τους.
Διερευνώντας
τις έννοιες
Αξιοποιώντας κατάλληλες διδακτικές πρακτικές διερευνήσαμε την έννοια του πολέμου και να
αναδείξουμε την ανάγκη για ειρήνη.
Δώσαμε αφορμές για προβληματισμό σε σχέση με τις αρνητικές συνέπειες
που επιφέρει ο πόλεμος στους ανθρώπους, την οικονομία, την πρόοδο και τον πολιτισμό
(απώλεια ανθρώπινων ζωών, καταστροφή πόλεων, υποδομών, μνημείων πολιτιστικής
κληρονομιάς κ.λπ.).
Κατά τη διάρκεια των σχετικών συζητήσεων ή δραστηριοτήτων, αποφύγαμε
να χρησιμοποιήσουμε έντονα φορτισμένες λέξεις που θα μπορούσαν να εντείνουν την
ανησυχία και τους φόβους των μαθητών/τριών.
Μία ακόμη θεματική, η οποία συζητήθηκε, είναι η αποφυγή συγκρούσεων.
Διερευνήσαμε μέσα για ειρηνική επίλυση των διαφορών των κρατών, όπως η
διπλωματική οδός.
Μία ακόμη αξία, που συζητήθηκε με τους μαθητές και τις μαθήτριές μας,
είναι αυτή της αλληλεγγύης. Πώς μπορούμε εμείς να βοηθήσουμε όσους πλήττονται από
τον πόλεμο;
Θεσμοί όπως οι Διεθνείς Οργανισμοί και ο ΟΗΕ, η Ευρωπαϊκή Ένωση, οι
κανόνες διεθνούς δικαίου και αξίες όπως τα ανθρώπινα δικαιώματα, η ελευθερία
και η εθνική ανεξαρτησία είχαν ιδιαίτερη θέση στη συζήτηση, με τους μαθητές και
τις μαθήτριές μας.
Εκπαιδευτικό υλικό
Αξιοποιήσαμε ποικίλα παραδείγματα από την καθημερινή σχολική ζωή,
τονίζοντας ότι «η βία δεν αποτελεί λύση σε καμία περίπτωση».