Τετάρτη 4 Μαρτίου 2020

ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΜΑΝΟΥΣΑΚΕΙΟΥ 1ο ΕΠΑ.Λ. ΔΕΣΚΑΤΗΣ ΜΕ ΣΥΓΧΡΟΝΑ ΜΕΣΑ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ


Το σχολείο μας στις αρχές του έτους παρέλαβε και στη συνέχεια εγκατέστησε υλικό, που αφορά στις Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνίας (ΤΠΕ). Συγκεκριμένα, το εργαστήριο πληροφορικής εξοπλίστηκε με σύγχρονους υπολογιστές, τρισδιάστατο εκτυπωτή, σαρωτή και διαδραστικούς πίνακες. Έτσι, όλες οι αίθουσες πλέον διαθέτουν διαδραστικό πίνακα. Με όλα τα παραπάνω σύγχρονα εποπτικά μέσα εμπλουτίζεται η μαθησιακή διαδικασία, αισθητοποιείται και αποκτά νέο ενδιαφέρον το μάθημα, καθώς επιτυγχάνεται η πολυαισθητηριακή προσέγγιση των γνωστικών αντικειμένων.






Στο πλαίσιο αυτό, η Ζωή-Γεωργία Σέμπρου και η συντακτική ομάδα των μαθητών της Α’ τάξης ασχολήθηκαν με την συγγραφή ενός άρθρου, σχετικού με την Εκπαιδευτική Αξιοποίηση του Διαδραστικού Πίνακα στη σχολική τάξη.
Ο Διαδραστικός Πίνακας – Δ.Π. (Interactive Whiteboard) είναι μια ψηφιακή συσκευή αφής, που συνδέεται με έναν υπολογιστή και ένα προβολέα (Data projector). Ο προβολέας προβάλει το οπτικό σήμα εξόδου του υπολογιστή στην επιφάνεια του πίνακα μέσω του καλωδίου, που μεταφέρει οπτικό σήμα (video cable – VGA). Ο χρήστης μπορεί να αλληλεπιδράσει με τα εικονιζόμενα αντικείμενα χρησιμοποιώντας την αφή. Ο Δ.Π. πρέπει να είναι συνδεδεμένος με έναν υπολογιστή, που δημιουργεί τις πραγματικές εικόνες ή τα δεδομένα, μέσω ενός καλωδίου USB (data cable) (Wikipedia, 2020).
Ο Διαδραστικός Πίνακας αποτελεί ένα σύγχρονο εργαλείο διδασκαλίας, που συμβάλλει στην αναβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας και στην επίτευξη των διδακτικών στόχων σε όλα σχεδόν τα γνωστικά αντικείμενα των βαθμίδων της εκπαίδευσης. Σύμφωνα με την διεθνή βιβλιογραφία, από την χρήση του προκύπτουν μια σειρά οφέλη, τα οποία αφορούν τον μαθητή, τον εκπαιδευτικό και γενικότερα την εκπαιδευτική διαδικασία (DfES, 2004). Ορισμένα θετικά σημεία της χρήσης/αξιοποίησης του Δ.Π. είναι τα εξής:
  • Χρήση/διαχείριση πολυμεσικού υλικού.
  • Οπτικοποίηση αντικειμένων μάθησης.
  • Δημιουργία και επαναχρησιμοποίηση εκπαιδευτικού διαδραστικού υλικού.
  • Ευκαιρίες για συμμετοχή και συνεργασία μεταξύ μαθητών.
  • Προσέλκυση ενδιαφέροντος και ανάπτυξη κινήτρων μάθησης.
  • Αυξημένη ανταπόκριση και δυνατότητα αφομοίωσης σύνθετων εννοιών.
  • Ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων.
  • Καλύτερη εκμάθηση μαθητών με διαφορετικό στυλ μάθησης (οπτικός τύπος, ακουστικός, κιναισθητικός κ.ά.).

Υποστηρίζεται ότι ο Δ.Π. μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την παράδοση μαθήματος με διαφορετικούς τρόπους, οι οποίοι μπορούν να κατηγοριοποιηθούν σε τρεις τύπους μάθησης: την οπτική μάθηση (χρήση κειμένου, εικόνας, video και animation), την ακουστική μάθηση (χρήση του προφορικού λόγου, π.χ. ομιλίες, ποιήματα, ακρόαση ήχων ή μουσικής) και την απτική μάθηση (διάδραση με φυσική κίνηση). Η ενσωμάτωση και των τριών αυτών τύπων μάθησης στην διδασκαλία ενός μαθήματος μπορεί να καθορίσει το βαθμό συμμετοχής των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία (Beeland, 2002).
Κατά συνέπεια, ο Δ.Π. προσφέρει περισσότερες ευκαιρίες για αλληλεπίδραση και συζήτηση στην τάξη σε σύγκριση με άλλες Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ), ενώ δίνει τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να ενσωματώσουν τις ΤΠΕ στα μαθήματά τους, διδάσκοντας μπροστά σε όλη την τάξη. Αυξάνει τις ευκαιρίες για συμμετοχή και συνεργασία, συμβάλλοντας έτσι στην ανάπτυξη προσωπικών και κοινωνικών δεξιοτήτων των μαθητών. Από τη μεριά του ο εκπαιδευτικός μπορεί να διδάξει κάποιες σύνθετες έννοιες, που ενδεχομένως οι μαθητές να μην έχουν κατανοήσει, καθώς διευκολύνει πιο σαφείς και πιο δυναμικές παρουσιάσεις. Επισημαίνουμε, τέλος, ότι με τη χρήση του Δ.Π. μειώνεται η ανάγκη για σημειώσεις από την μεριά των μαθητών, αφού επιτρέπει την αποθήκευση και εκτύπωση όλων όσων εμφανίζονται στον Δ.Π. . Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να βοηθιούνται ιδιαίτερα τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, τα οποία αδυνατούν να κρατήσουν σημειώσεις και, επίσης, να εξοικονομείται έτσι περισσότερος διδακτικός χρόνος.
Η συντακτική ομάδα μαθητών της Α’ τάξης
Σέμπρου Ζωή-Γεωργία
Υπεύθυνη καθηγήτρια : Λαμπαδάρη Ιωάννα ΠΕ03.50
Βιβλιογραφικές Αναφορές

Beeland, W.D. Jr. (2002). Student engagement, visual learning and technology: can interactive whiteboards help? Proc. Annual Conference of the Association of Information Technology for Teaching Education, Trinity College, Dublin.

Department for Education and Skills UK [DfES] (2004). Use of interactive whiteboards in science. DfES Publications.

Ο Διαδραστικός Πίνακας. Ανακτήθηκε στις 7 Φεβρουαρίου 2020, από https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%94%CE%B9%CE%B1%CE%B4%CF%81%CE%B1%CF%83%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CF%82_%CF%80%CE%AF%CE%BD%CE%B1%CE%BA%CE%B1%CF%82
Διαδραστικός Πίνακας (Υλικό). Ανακτήθηκε στις 7 Φεβρουαρίου 2020, από https://economu.wordpress.com/υλικό/υλικό-για-το-διαδραστικό-πίνακα/